Kost och fysisk aktivitet

En balanserad kost och fysisk aktivitet spelar en viktig roll för att förebygga utveckling och vid behandling av erektil dysfunktion.

Träningen syftar till att förbättra blodcirkulationen i bäckenorganen hos män (särskilt hos dem med stillasittande livsstil), förbättra blodflödet till penis och testiklar, där testosteron produceras, vilket är nödvändigt för en full erektion.

Övningarna är de enklaste: promenader – minst 6 000 steg per dag, knäböj (minst – 50 gånger om dagen). En bra effekt visades av det urologiska komplexet av andningsgymnastik Strelnikova. Några övningar från yogaövningar används också: januari shirshasana, paschimotanasana, uttanasana, baddha konasana, dhanurasana.

Massage

För behandling och förebyggande är massage av bäcken- och pubicområdet ganska effektivt. Massage aktiverar perfekt den vaskulära tonen i de manliga könsorganen.
Behandling med folkmedicin https://isverigeapotek.com/.

Olika örtpreparat är intressanta när det gäller mild stimulering och ackumulering av eget testosteron. Dessa är Altai ”Red Root”, afrikanska ”Vuka-Vuka” och ”Yohimbe”, thailändska ”Butea Superba” och andra naturläkemedel. Emellertid är effektivitetsförhållandet för dessa medel oklart och kliniska prövningar har inte utförts i rätt volym. [13]